Fantastisk forestilling – så enkelt kan det siges.
Skuespil når det er bedst. Husets Teater er netop nu aktuelle med forestillingen ’Se på mig når jeg taler til dig’ med Sarah Boberg og Morten Hauch-Fausbøll.
Det er virkelig en fornøjelse når den norske dramatiker Monica Isakstuens stærke tekst kastes i armene på to så dygtige skuespillere som det er tilfældet her.
Alle følelser bliver sat i spil og vi springer frem og tilbage mellem glæde, sorg, skam og frygt. I første akt kommer vi helt ind under huden på en mor, der inderligt vil sin søn det allerbedste. Råt og ærligt får vi alle sandhederne om de tanker hun gør sig. For hvad er det egentlig der sker når hun ammer sin søn, der med et fast greb om hendes bryst stiller sin sult? Hvad er det for et blik han kaster op på hende? Og hvad med den hårfine balance mellem frygt og glæde der også fylder hende, når det føles godt med et par læber på brystet? Sarah Boberg er eminent og troværdig hele vejen igennem. Hendes timing og kontrollerede ansigtsmimik løfter denne forestilling helt op. Morten Hauch-Fausbøll er sønnen, der har tænkt sig at spise op, og ikke før han er mæt. Det er nøgleordet for hans liv som dreng og mand. Magtkampene kommer tidligt, og hvilken betydning har det for dit fremtidige liv hvilke ord du bruger? Hvornår hedder det pik og hvornår hedder det tissemand? Hvornår er en mor for hys og hvornår er hun for mild? Publikum er vidne til en ping pong frem og tilbage mellem kærligheden og angsten.
’Se på mig når jeg taler til dig’ tager fat i alle de tabuer, som vi alle sammen inderst inde slet ikke har lyst til at blive konfronteret med. Det er hårrejsende godt skrevet og godt spillet.
I anden akt er rollerne byttet om. Her møder vi den magtesløse far, der på sidelinjen oplever sin lille piges udvikling til at blive en voksen kvinde. Også her regerer frygten for at overskride de grænser der er mellem forælder og barn. Og særligt i disse #metoo tider er stykket uhyggeligt aktuelt, hvor hver enkelt bevægelse nu skal gennemtænkes og overvejes nøje for ikke at skabe grobund for traumer, der MÅSKE vil kunne se dagens lys mange år ud i voksenlivet.
Kvitteringen kommer først senere i livet, men der er altid en kvittering. Som forældre kan man kun forsøge at gøre sit bedste.
Scenografien er simpel og ren, for denne forestilling bærer helt sig selv. Der er ikke behov for store rekvisitter eller skift. Baggrundslydene og lyset er også nøje gennemarbejdet til aldrig at tage fokus, men kun understrege handlingen. Lyset skifter fra varme toner, til det mere kølige for i visse momenter at tørre helt ud.
’Se på mig når jeg taler til dig’ spiller på Husets Teater 31. oktober 2020 – 10 december 2020.
Forestillingen er en Co-produktion med Odene teater og Peter Dupont Weis. Og spiller på Odense Teater 9. november – 25. november.
Dramatiker: Monica Isakstuen
Medvirkende: Sarah Boberg og Morten Hauch-Fausbøll
Instruktør, oversætter og scenograf: Peter Dupont Weiss
Lyddesigner: Erik Christoffersen
Lysdesigner: Christian Vest Berntsen
Kostumier: Hanne Mørup
Sufflør: Signe Søndergaard Moore