Filmen Shakespeare in love fra 1998, instrueret af John Madden og med manuskript af Marc Norman og Tom Stoppard vandt ikke mindre end syv Oscars – blandt andet for bedste film og bedste kvindelige hovedrolle til Gwyneth Paltrow. Der er derfor en anelse at leve op for holdet fra Østre Gasværk. Der er dog ikke noget teaterrum i København, der egner sig bedre til historien om den forelskede William Shakespeare. Kuppelformen leder uden videre tanken hen til Globe Theatre, og Maja Ravn har skabt en fantastisk scenografi, hvor hele 280 mannequindukker er statister bag bagvæggens gelændre i tre etager. Det giver en forrygende effekt, at publikum får følelsen af et fuldt Globeteater med en hujende hob, og dukkerne er reelle medspillere, når de inddrages som prostituerede eller bliver hængt fra loftet.

Kan et skuespil vise kærlighedens sande natur, og hvad er størst: Kærligheden til teatret eller kærligheden mellem mennesker. Det er der selvfølgelig ikke noget endegyldigt svar på, men stykkets to hovedpersoner den skriveblokerede og lommesmerteramte Will Shakespeare, der ikke lige kan få skrevet sit stykke færdigt, og den yndige teatertossede Viola, der tror, hun alene elsker teatret, indtil hun møder Will og oplever en helt ny lidenskab.

Helt i Shakespeares ånd er kærligheden mellem den smukke Viola og unge Will ikke uden komplikationer. Violas far har lovet hende giftet med en brutal og u-charmerende plantageejer, der kun er interesseret i hendes medgift, og Will har på sin side lidt glemt, at han faktisk har en kone og tvillinger – Ups.

Komplikationerne i teaterverdenen er ligesom i 2019 blandt andet af økonomisk art. Dertil kommer, at kvinder på Shakespeares tid ikke måtte optræde i skuespil, og alle roller derfor måtte spilles af mænd, hvorfor Viola er tvunget til at forklæde sig som mand for at få rollen som Romeo.

Det slår gnister mellem Mille Lehfeldt som Viola og Thure Lindhardt som den unge digter, der lider af både skriveblokering og lommesmerter. Mille Lehfeldt er kær som den famlende pige, der dog ganske nøje ved, hvad hun vil, og illusionen med et lille overskæg, da hun møder op til audition på Shakespeares stykke er lige så gennemskueligt, som det skal være i en sødmefyldt romantisk komedie. Thure Lindhardt giver rollen et herligt tvist som den begavede, men også dovne og umodne digter, der i den grad mangler en muse. De giver hinanden modspil, og det er herligt at se.

Tina Gylling Mortensen er skøn som Violas loyale amme, og Elliot Crosset Hove er uimodståelig som præpubertær skuespiller med fistelstemme. Endelig er Patrick Baurichter overbevisende som Shakespeares bedste ven digteren Marlowe.

Katrine Wiedemann har skabt en flot og sjov forestilling. Der er fart over feltet, og den er både i Shakespearetidens, men også nutidens ånd. Kærlighed til kunst og mennesker er et eviggyldigt tema, og det skinner igennem. Hun får sat godt gang i det 24 personer store cast af skuespillere og statister, og så bruger hun scenerummets mange muligheder med drejescene, lemme i gulvet med mere.

Især i stykkets anden halvdel løfter forestillingen sig. Her er både en skøn kærlighedsscene mellem de to hovedpersoner, store vidunderligt koreograferede fægtescener uden kårder og en opførelse af Romeo og Julie.

Der er referencer til hele 18 af Shakespeares værker, men de fleste af os opdager nok ikke dem alle. Her skal der en rigtig kender til eller måske en fra William Shakespeares eget land. Det gør dog ikke så meget – det kan kun være en opfordring til os alle om at dygtiggøre os i Shakespeares forfatterskab.

Start med at se forestillingen – her kan alle være med.

Østre Gasværks produktion af SHAKESPEARE IN LOVE

Premiere den 29. marts 2019

Baseret på filmmanuskript af: Marc Norman & Tom Stoppard

Bearbejdet til scenen af: Lee Hall

Instruktion: Katrine Wiedemann

Scenografi & kostumer: Maja Ravn

Dramaturg: Rikke Hedeager

Oversættelse: Niels Brunse

Medvirkende:

Thure Lindhardt, Mille Hoffmeyer Lehfeldt, Steen Stig Lommer, Flemming Enevold, Mikkel Arndt, Tina Gylling Mortensen, Christiane Gjellerup Koch, Patrick Baurichter, Elliott Crosset Hove, Anton Hjejle, Nicolai Jørgensen, Marcus Gad, Gustav Giese, Simon Kaarfast og Tanja Fleth Bønke (begge studerende på Skuespillerskolen Ophelia), Mark Agerskov, Maria Mariager, Tea Hartelius, Rikke Jørgensen, Hanna Elisa O. Arge, Simon Riemann, Frederiks Espehain, Malthe Heiberg og Claus Petersen

Spillerperiode: 29. marts til 28. april 2019