Retssagsdrama med interaktion fra publikum.

Retten er sat i Tyskland. Den tyske major Lars Koch har siddet varetægtsfængslet i syv måneder og står tiltalt for mord på 164 uskyldige mennesker. Et passagerfly er kapret og nærmer sig et stadion i Frankfurt, hvor 70.000 mennesker er til landskamp. Hvis flyet styrter ned over stadion, risikerer alle 70.000 mennesker at dø(og de 164 mennesker i flyet). Stik imod den ordre Major Koch får fra sin overordnede på jorden, skyder han passagerflyet ned. Det er alle parter enige om, og faktum er således på plads både set fra forsvarerens, anklagerens og dommerens side.

Anklageren procederer for domfældelse, forsvareren for frifindelse. Nævningene – i dette tilfælde publikum skal dømme.

Søren Sætter Lassen er fantastisk som irriterende forsvarsadvokat over for Lila Nobel som stram statsadvokat. Stine Schrøder Jensen er overbevisende som den selvsikre retsformand.

Der er både ret og moral på spil i dette tyske retssalsdrama, der desværre er mere aktuelt end nogensinde. Kan et menneske tillade sig at afveje ét menneskes liv til fordel for et andet. Anklageren siger nej, forsvareren siger i denne ekstreme situation ja: I dette særlige tilfælde havde den tiltalte ret til at tænke selv og gå imod en ordre, der var givet både fra den direkte overordnede og resortministeren. Historien mudrer lidt til, da dilemmaerne tårner sig op. For hvorfor lykkedes det ikke for beredskabet på landjorden at få evakueret stadion. Dette skulle kunne ske på 15 minutter, og man havde hele 52 minutter til rådighed. Dette er ikke major Kochs ansvar, men nogle skulle måske have røde ører? Af passagerflyets sorte boks fremgår, at nogle passagerer prøvede at trænge ind i cockpittet for at stoppe kapreren netop da flyet var ved at blive skudt ned. Her stilles der spørgsmål ved, om major Koch havde skullet tage det med i sine overvejelser, før han skød. Endelig rejses spørgsmålet om, hvorvidt den tiltaltes overordnede i virkeligheden regnede med, at han ville gå imod den ordre, han havde fået.

Dramaet er tysk, og derfor er der en konflikt mere. For er domstolene bundet af en afgørelse truffet af Forfatningsdomstolen, hvorefter man ikke må afveje ét liv over ét andet?

Det er en god historie, og interessant er den efterfølgende diskussion i publikum/nævningetinget, hvor det læge element i retssystemet kommer til udfoldelse. Dommeren retsbelærer ikke om, hvordan den juridiske virkelighed ser ud. Så havde historien måske ikke været så interessant. Interessant er det imidlertid, hvordan diskussionen trods pædagogisk moderation fra Juryformand Christoffer Emil Bruun fjernede sig betragteligt fra det faktum, der var blevet præsenteret under proceduren af forsvarer og anklager, og som var det, nævningetinget skulle tage stilling til.

Den afsluttende afstemning sluttede med 91 for domfældelse og 108 for frifindelse. Den tiltalte er blevet frifundet i 22 ud af 25 forestillinger i Skuespilhuset indtil videre.

Terror af Ferdinand von Schirac spiller på Det Kongelige Teater, Skuespilhuset til den 2. juni 2017 og er en af forestillingerne i CPH Stage.

Iscenesættelse: Christoffer Berdal
Scenografi og kostumer: Jonas Fly
Lysdesign: Clement Irbil
Oversættelse: Karen-Maria Bille