Det er åbenbart sæson for Albee. Det Kongelige Teater spiller ægteskabsdramaet ”Hvem er bange for Virginia Woolf” fra 1962 på dansk, og nu er endnu et Albee stykke på scenen i København. Denne gang er det ”The Goat or Who is Silvia” fra 2002 og opført på engelsk.

Der er 40 år imellem de to stykker, og hvor klassikeren fra 1962 beskæftiger sig med ægteskabeligt og voldsomt drama for to heteroseksuelle partnere og kønnenes roller i stykkets samtid, tager ”The Goat or Who is Silvia” fat i andre strenge og grænser for acceptabel seksualitet i omverdenens øjne.

Martin og Stevie har været lykkeligt gift i en årrække og har en søn på 17, der er sprunget ud som bøsse. Martin er succesfuld som arkitekt og i forbindelse med sin 50-års fødselsdag skal hans bedste ven Ross interviewe ham om hans karriere, der samme uge som den runde dag oprandt, havde skaffet ham en prestigefyldt arkitektpris.

Imidlertid kan Martin ikke koncentrere sig og kommer til at tale over sig og fortælle, han har en affære. Da han viser et billede af sin elskede Silvia til Ross, bliver denne forfærdet, da han opdager, at der ikke er tale om en kvinde, men en ged.

Om publikum skal tage det med geden helt bogstaveligt, selv om hovedpersonen har et billede af den, er nok et spørgsmål. Mere er den et billede på, hvor langt det normale/seksuelle kan strækkes, og hvad der sker, hvis man kommer til at afsløre for meget om sit inderste.

Det går i hvert fald gruelig galt for stykkets hovedperson – dog med undtagelse af en intens samtale med sønnen. Konen bliver rasende, og vennen tager afstand fra hele foretagendet.

Der stilles flere etiske spørgsmål i Albees komiske tragedie. Skal alt på bordet, og hvem skal bestemme det og endelig hvad er normalt.

Kevin Benn spiller gedeforføreren, og han er sjov i sin patetiske tro på, at hans lidt aparte sidespring vil blive taget i den ånd, han selv har oplevet det. Vanessa Poole er overbevisende morsom som den svigtede hustru, der indtil sandheden kommer for en dag, var fuldt ud tilfreds med og lykkelig i sit ægteskab. Hun har en skør vildskab, som kommer til udtryk, når hun smadrer fade og smider med alt, hvad der kan smides med i den smagfuldt indrettede bolig. De tos samspil er fint, og man mærker den fortrolighed og jargon, der kan være mellem ægtefæller, der har været sammen i en årrække. Jefferson Bond er sød som den homoseksuelle søn, der efter flere akavede tilløb får sin fars accept og kærlighed.

På sidelinjen står Martins barnlige ven Ross, spillet af David Barret, og ser til og tager en beslutning om at fortælle Stevie om sandheden.

Det hele foregår i Literaturhaus på Nørrebro, og de primitive forhold til trods fungerer setuppet, og endnu engang kan publikum opleve teater på engelsk.

Spilleperiode: 29. april til 2. maj 2019

Dramatiker: Edward Albee

Medvirkende: Kevin Benn, Jefferson Bond, Vanessa Poole, David Barrett

Instruktør: Boel Marie Larrson

Lydtekniker: David Andreasson

Producent: Down the Rabbit Hole Theatre

Arrangør: Down the Rabbit Hole Theatre