Tryllefløjten er kogt ned til 5 kvarter, så børn kan blive introduceret til Mozarts herlige univers. Det handler om Papageno og Papagena, Tamino og Pamina og endelig Nattens Dronning og Sarastro. Handlingen foregår i Papagenos dagligstue, da han (Sten Byriel) er blevet gammel og har sine børnebørn omkring sig. Denne del kører i en video bagest på scenen. Den ældre Papageno ser tilbage på sin ungdom, da han mødte Papagena og på forviklingerne inden.

Dette udspiller sig på scenen.

Forestillingen henvender sig til børn, og der er sjove papfugle på stang og en skøn farlig slange, som alle kan forholde sig til. Intentionen er flere gange at inddrage børnene og resten af publikum. Det lykkes bare ikke rigtigt. Det er ikke let for publikum at forstå, at der skal synges med eller råbes til Papageno, at Papagena lusker rundt på scenen, og at Papageno ikke har fået øje på hende. Det er ellers sådanne greb, der kan få børn helt op på dupperne, når det virker. Det er bestemt ikke, fordi viljen ikke har været til stede. Der er et lille indstik i programmet med de linjer henholdsvis Papageno og publikum skal synge, men igen bliver det ikke tydeligt for publikum, når vi skal på banen. Det virker dog, da Papageno uartigt prutter – det er også en sikker vinder!

Til gengæld er der ikke en finger at sætte på sangerne – tværtimod. Frederik Rolin har en skøn stemme, og han er charmerende som den let barnlige, vinglade Papageno, der leder efter sin Papagena. Han har en sødme, der smitter til de børn, han er nede og hente i salen. Clara Cecilie Thomsen er kær som hans Papagena.

Nina Clausen er utrolig sikker som Nattens Dronning i sin store arie, og hun har en skøn udstråling som denne strenge mor og ekskone. Det er en kvinde med ben i næsen, der sætter sin datter til at stikke sværdet i sin far!!

Det er en fortrinlig ide at lave en opera i børnehøjde, så bliv ved med det. Næste gang kommer alle med på løjerne.

Indtil da vil Kulturtid glæde sig til, at sangerne bliver inviteret til at lave en fullscale Tryllefløjten.

 

Medvirkende: Frederik Rolin, Clara Cecilie Thomsen, Mathias Monrad Møller, Nina Clausen, Helle Gössler, Per Høyer m.fl.

Instruktion og adaption Ella Marchment

Scenografi, kostumedesign og videokunst: Holly Pigott

Oversættelse og dramaturgisk opfølgning: Nila Parly

 

 

Orkester: Czech National Symphony Orchestra

Dirigent: Oliver von Dohnányi

Idé og koncept: Peter Lodahl