Marts måneds Hübberi løb af stablen samme dag, som København K fik en gade opkaldt efter afdøde balletmester Harald Lander. I den anledning havde Det Kongelige Teater valgt at lade aftenen hylde og fortælle om Harald Lander fra hans tidlige år, hvor han studerede hos Fokine i New York til årene som balletmester i København og senere Paris.

Aftenen startede med Tobias Prætorius, der havde koreograferet en imponerende intens og veludført solo med afsæt i og citater fra Harald Landers Qarrtsiluni fra 1942 med musik af Knudåge Riisager.

En vidunderlig smuk pas de deux til musik af Dvorak fra 1964 blev det også til. Nikolaj Hübbe instruerede danserne, før de dansede duetten i sin helhed. Det er et interessant greb, for uvilkårligt lægger man som tilskuer mærke til de trin og koreografiske greb, som Hübbe delagtiggjorde sine dansere i, og som viste Landers neoklassiske stil. Der skal ikke meget til for at modernisere den klassiske stil – et knæ der peger frem i stedet for at være turneret og et par håndflader, der vender opad i stedet for nedad. Så ser alt anderledes ud.

Erik Aschengreen fortalte levende om Harald Landers karriere fra danser til koreograf og balletmester og endelig om mennesket Harald Lander. Også Harald Landers enke Lise Lander var inviteret og fortalte om det professionelle og private menneske Lander. Med sig havde hun tidligere solodanser Thomas Lund, der fortalte om at instruere Landers hovedværk Etudes fra 1948. Endelig var Sorella Englund og Holly Dorger inviteret til at fortælle om at danse i Etudes. Sjovt at høre det både fra en, der havde kendt mesteren og fra en ung danser, der skal prøve kræfter med dette vanvittigt svære værk, som Holly Dorger rammende kaldte klassisk med et twist. (Etudes kommer tilbage i repertoiret med Ballet de Luxe, der har premiere 5. maj, så der er noget at glæde sig til).

Aftenen sluttede festligt med et uddrag fra Etudes.

Det var en uhyre vellykket og instruktiv aften. Historien om Lander har det hele. Han var talentfuld, temperamentsfuld og glad for det modsatte køn. Hele tre ægtefæller blev det da også til, men det bragte ham som bekendt også i problemer med ”Lander affæren”, der i 1951 medførte hans afskedigelse fra Det Kongelige Teater.

Det var en fantastisk ide at have et emne, der samlede aftenen og bandt den sammen – også mere vellykket end flere andre Hübberier, hvor overemner med gæster fra nær og fjern er blevet lidt rodede. Balletmester Hübbe var i sit es på en aften, der hyldede et ikon fra dansens verden. Hvis der skal kastes lidt malurt i bægeret, var det ærgerligt, at det ikke var meldt ud på teatrets hjemmeside, at aftenen skulle handle om Lander, og endelig måtte det være muligt at få bare en lille pamflet med programmet og de medvirkende. Det måtte kunne holdes inden for den i øvrigt rimelige billetpris.

Hübberiet på Det Kongelige Teater den 27. marts.
Medvirkende: Den Kongelige Ballet med gæster.