Foto: Clement Legrand Ikaros 22. oktober 2022 Dansk Danseteaters kunstneriske leder Pontus Lidberg afslutter med værket ´Ikaros´ opført på Skuespilhusets store scene sin trilogi med inspiration fra græsk mytologi. Trilogien startede med ´Sirene´ i 2018, `Kentaur´ i 2020 og nu ´Ikaros´ i 2022.Scenen henlå i diset mørke, og ved scenekanten i kongeside sad Daidalos, opfinder og håndværker og arbejdede. Han svejsede, konstruerede læder og til sidst havde han konstrueret et gigantisk sæt vinger til sin søn Ikaros. Det var en flot og genial konstruktion, sønnen iførtes, men resultatet for ham blev, at han brændte op, fordi han kom for tæt på solen. Det er imidlertid ikke denne tragiske slutning, der interesserer Pontus Lidberg. Det er processen og vejen derhen. Flere myter kommer i spil i handlingen, og her kan det anbefales at læse grundigt i det elektroniske program, for hvis man ikke lige har sin græske mytologi på rygraden, er det svært at følge med i den handling, som værket indeholder.Der er nykomponeret musik af Stefan Levin til værket, og det er en luksus. Lyden er en blanding af elektronisk og akustisk musik, der er både melodisk og måske med inspiration fra folkemusikken flere steder. Den er dejlig nem at lytte til, og den understøtter danserne på bedste vis. Rachel Quarmby har skabt kostumer og specialeffekter. Quarmby har haft fokus på upcycling, hvilket i 2022 nærmest må anses for et krav. Hun har tilstræbt en denimeffekt, og det ses på de blå/grønne/grå farver. Der er klart en linje, og lyssætning og kostumer blender fint sammen, men det bliver en anelse gråt i gråt.Pontus Lidberg får i ´Ikaros´ udnyttet sine dygtige danseres potentiale i sit værk. Der er danse for alle danserne, der er flere duetter både mellem mand og kvinde og mellem mand og mand. Lidberg låner blandt andet fra breakdansen, men med en langsomhed, der kræver en enorm styrke for de enkelte dansere. Danserne springer fra gulvet op på skuldrene af hinanden med en ubesværethed, der gør det organisk og nydelsesfuldt at se på.Pontus Lidberg har været kunstnerisk leder for Dansk Danseteater siden 2018, og valget af ham kunne ses som et valg med blik fra blandt andet New York, hvor Lidberg blandt meget andet har arbejdet. Nu søger kompagniet ny kunstnerisk leder pr. 1. januar 2023, og Pontus Lidberg er ikke blandt ansøgerne, forlyder det. Spændende bliver det, hvad der bliver lagt vægt på hos en ny leder. Om man vil se mere lokalt, og om man måske vil kønskvotere og kigge efter en kvinde til at stå i spidsen for det prestigefyldte moderne danske dansekompagni, der ikke tæller mange danskere i flokken af dansere. Ikaros, Dansk Danseteater i SkuespilhusetMedvirkende: Dansk Danseteaters dansereKoreografi/instruktion: Pontus LidbergDramaturg: Adrian Guo SilverKostumedesign: Rachel QuarmbyScenografi og lysdesign: Raphael Frisenvænge SolholmKomponist: Stefan LevinVideotrailer: Omid ZareiIkonbillede: Clément LegrandVarighed: 60 minutter uden pauseSpilleperiode: 21. til 24. oktober 2022 Reddit RELATEREDE ARTIKLERMERE FRA FORFATTEREN Hammer Into The Hairy Fortune