Dansekapellet danner rammerne for danseforestillingen JUMP. Og en stor sort specialdesignet Air Floor – oppustelig ”springmadras” danner afsats for de 4 eminente dansere Abraham Rademacher, Lukas Larsen, Mark Philip og Raphaël Eder-Kastling. Uppercut Danseteaters Stephanie Thomasen står for den kunstneriske ledelse, koreografi i samarbejde med den anerkendte israelske koreograf Ofir Yudilevitch.

JUMP er en forestilling om at agere, springe, hoppe, falde, snuble om at rejse sig igen og om at finde forfæste. En urban fortælling med springet som præmis.

Hver danser har sin helt egen charme. Lukas Larsen og hans lange arme og ben flyver og hopper gennem luften, som var han inspireret af ballettens verden, og man bliver dybt betaget af hans evne til at formidle en historie med hans lange lemmer, og ikke mindst fascinerede høje jumps og bevægelser, som var han en pil, der flyver gennem luften.

Raphaël Eder-Kastling har en drøncharmerende udstråling, der konstant fænger publikum. Og hans evner som moderne danser, med en robust styrke og en meget fin evne til at fange og slippe rytmen,  der sjældent er set før, virker dragende. Ikke kun Raphaëls bevægende dansebevægelser fascinerer, men også hans mimik – en skuespiller er gemt i denne danser – understreger betydningen af den historie, som han dansende ønsker at formidle.

Abraham Rademacher og sine meget akrobatiske bevægelser har kækheden af en gadedreng i hans bevægelser, med stor fascination begejstres publikum af hans evne til at udføre de mest akrobatiske dansebevægelser, især hans evne til at hoppe med meget spredte ben over på de andre dansere. Den ene dansere måtte til premieren puffes lidt ind for at skabe lidt mindre plads, men disse viser kun hvor svært disse spring er.

Mark Philip udstråler en særegen styrke i sine dansebevægelser, der nærmest udløser en mastodont udførelse af power i hans jumps, hvor der kombineres en evne til at lade sin krop fortælle sin helt egen unikke historie, og hvor han formå at tæmme, tølje og slippe sin indre power i sine kunstneriske bevægelser. Og i hvert fald, hvor han falder tungt bl.a. udenfor Air Floor, der burde give en smerte, så rejser han sig med en hurtig bevægelse op igen, som var det, det letteste fald at udføre. Meget Fascinerende.

Musikken spiller i den grad. Virkelig lækre beats fylder rummet og i kombination med dansernes beat på Air Floor og lyden af dansernes fødder der rammer, faldet og lander på den sorte gummiflade giver det en helt speciel lyd. Musik og lyd i kombination med dansernes bevægelser når op i en højere enhed, der løfter dansen til et højere plan.

JUMP er en meget underholdende forestilling, der er masser af sjov på Air Floor Scenen og ikke mindst en varm drillen blandt danserne, og det fungerer rigtig godt, og publikum er helt med på spøgen.

Der hvor luften går ud af ballonen er midt i stykket. Der mangler noget kant mellem det lyse og det mørke. Det er som at danserne smiler lidt for meget, der udtrykkes lidt for meget glæde, som var det børn i en hoppeborg. Det er smukt og fint, men hvis der lige kunne fokuseres lidt mere på at fremvise det mørke, det at være på kanten af springet eller faldet. Måske kunne danserne holde hinanden i hånden lidt mere intenst, lidt mere med smerte i stedet for smil, og lade bevægelserne vare lidt længere.

En anden lille pointe er lyset, der leges ikke med lyset på scenen. Det ville ellers være oplagt at lege med lyskeglerne, evt. i kombination med de lækre beats og dansebevægelser. Det kunne også være med til at skabe den lyse/mørke kant, og så ville JUMP opnå denne helt raffinerede balance, der ville løfte stykket op til eminente højder for danserene er dygtige nok til det.

Kulturtid.dk giver 3 stjerner til JUMP

Koreograf: Ofir Yudilevitch og Stephanie Thomasen

Dansere: Abraham Rademacher, Lukas Larsen, Mark Philip og Raphaël Eder-Kastling.

Lysdesign: Peter Bodholdt Løkke

Komponist: Lawand Shakur Othman aka Turkman Souljah Dramaturg: Betina Rex