Når alle danske børns bedste ven Bamse samler vennerne for at “bamlette” er det til stor fryd for de mindste men absolut også en både god, sød og hyggelig oplevelse for forældrene.

Det er sidste gang i denne omgang, at Bamse danser ballet i sit lyserøde tylskørt på Det Kongelige Teater, men det bliver det ikke dårligere af. Søren Hauch-Fausbøll, der sveder tran for at give os alle en oplevelse med Bamse, gør det præcis lige så godt, som altid. Bamse er den samme, som da far og mor var barn – og nogle ting må bare ikke ændre sig, Bamse er stadig en inkarneret 3-årig i sin opførsel og sin egoistiske og barnlige tilgang til livet, men er det ikke lige præcis derfor, at både børn og voksne elsker ham? Om det er fordi han falder, ikke kan danse rigtig ballet, eller fordi han snakker fjollet, det er lige meget, når Fausbøll og Bamse samarbejder, så er børnene med og griner af selv det mindste og allerede, da Bamses hus kommer frem på scene, er der stor begejstring.

Midt i en drøm befinder Bamse sig pludselig i skoven under stjernerne, hvor han møder den skønne og flotte Sylfide og alle hendes små venner, der kan danse ballet, og som svæver runnødt på skyerne. Sylfiderne forsøger at lære Bamse at danse ballet, men mere eller mindre uden held. Alligevel bliver Bamse meget glad for Sylfiden, der minder ham om Luna, og som hjælper ham mod de onde og frække Snupser. Snupserne stjæler både Bamses store honningske, Ællings bold og Kyllings dansesolsikke. Heldigvis kommer både Aske og alle hans små venner fra Aske-banden Bamse og de andre til undsætning og skaffer tingene tilbage.

Historien er sød og kunne lige så godt være en del af Bamses billedbog, samtidig leges balletten ind i børnene på publikumsrækkerne, måske fordi de kan forhold sig til både historien, figurerne og det, at størstedelen af de medvirkende også er virkelig dygtige børn fra Det Kongelige Teaters Balletskole. Blandt andet møder børnene Svaneprinssessen og præsenteres for musikken bag – omend man næppe havde troet, at denne musik kunne spilles på Askes guitar.

Kylling er næsten mere kæk end han plejer, når han sammen med Brian Patterson giver den til festballet – en blanding af swing og step, som jomå siges at være oplagt med de fødder, Kylling nu engang har. Sammen med de sødeste små Kyletter, er han både overlegen og skøn. Men også Ælling og Gitte Melgaard vækkes mere til live end normalt, og er lige så let at holde af og elske som altid.

Det er lidt som at være barn igen, når man ser Bamse, Kylling og Ælling forsøge sig med balletten og alene begejstringen fra det yngre publikum taler for sig selv – Det Kongelige Teater, Thomas Lund, Katrine Hauch-Fausbøll og de resterende kræfter bag formår i den grad at skabe ballet i øjenhøjde.

 

Medvirkende: Søren Hauch-Fausbøll, Brian Patterson, Gitte Melgaard og elever fra Det Kongelige Teaters Balletskole

Efter ide af Katrine Hauch-Fausbøll

Koreograf: Thomas Lund

Kostumer og dekoration: Christian Tom-Petersen

Musik: David Firman

Kom Bamse, nu balletter vi spiller på Det Kongelige Teater frem til 15. Oktober 2018