Dansk Danseteater befinder sig indtil 1. april 2023 i et ledelsesmæssigt limbo. Tidligere leder af kompagniet Pontus Lidberg er fratrådt, og spanskfødte Marina Mascarell har ikke taget over endnu.
I mellemtiden er danserne i alt andet end limbo, da forestillingen ´Roaring twenties´ med hele to værker danses på Takkelloftet indtil 28. januar og derefter tager på turné rundt i landet.
´Roaring Twenties´
Aftenen startede med Pontus Lidbergs muntre og elegante værk ´Roaring Twenties, der under titlen ´A Summer Dance´ første gang så dagens lys ved Copenhagen Summerdance på Ofelia Plads i 2021. Nu er værket bearbejdet og hedder nu slet og ret `Roaring Twenties´. Der er fire damer i forførende sorte selskabskjoler og en enkelt i sort jakkesæt og hvid skjorte. Herrerne var i sorte bukser, nogle med hvid skjorte og jakke og nogle med hvid t-shirt og jakke. Som titlen antyder har Pontus Lidberg været inspireret af de brølende tyvere for 100 år siden, hvor herrerne smed rundt med damerne til swingrytmer. Koreografien bevæger sig fra lindy hop til headbanging i stroboskoplys til toner fra musikerduoen ´Den Sorte Skole´. Der er soli, duetter – både på tværs af kønnene og to af samme køn, og der er dans for alle. Fletstole blander sig i koreografien, når der kastes med dem, de stilles op på række, så Lukas Hartvig-Møller har noget at træde på. Det er elegant, sjovt og flirtende med en mørk undertone af, at vi kun morer os, fordi vi ved, at katastrofen her i 2020-erne igen er ved at indtræffe. Det er et charmerende værk, og det er ikke mindst takket være de eminente dansere, der har overskud både til dansen og til at interagere med hinanden og med publikum. Det er svært ikke at få smilet frem.
´The Hollow Men´
Norske Ina Christel Johannessens apokalyptiske værk ´The Hollow Men´ skabt til Dansk Danseteaters dansere blev præsenteret ved Copenhagen Summerdance i sommeren 2022 – også på Ofelia Plads. Hun har taget udgangspunkt i T.S. Elliots mørke digt ´The Hollow Men´ fra 1925, og som en ekstra gevinst har kompagniet i denne omgang fået tilladelse til at gengive og trykke uddrag af digtet på både dansk og engelsk, og det er skønt at få stemningen slået an, inden dansen går i gang.
Det har været en kæmpe fordel, at `The Hollow Men´ er rykket indenfor på Takkelloftet. Det mørke rum egner sig godt til værkets dystre stemning, ligesom der ikke er forstyrrelser fra hverken skibe, blæst eller skrigende fugle.
Hollandske Bregje Van Balen har i sit design af kostumer oplagt været inspireret af digtets ”hovedstykker af halm og rotters pels”, for flere af kostumerne ligner netop det. Både halm og rottepels ligger i bunker på gulvet, når danserne ikke ifører sig dem.
Dele af digtet blev reciteret af Jessica Lyall, og det gav stemning, men på trods af, at danserne nu ikke havde udefrakommende forstyrrelser var teksten sine steder stadig svær at høre. Måske skulle man have en lydoptagelse i stedet, for selvfølgelig giver det ikke mening af give en danser, der konstant skal være fysisk en mikrofon på.
Ina Christel Johannessen har i sin koreografi udforsket de udfordringer, Verden står over for lige nu. Om de hule mænd er politikerne, der kigger den anden vej i stedet for at kigge på løsninger af problemer med klima, krig eller sygdomme, må hver enkelt vurdere. Det er vigtigt for Ina Christel Johannesen at påpege, at alle har et ansvar, og det er et smukt og tankevækkende budskab til mange af os, der formentlig ganske hult skubber det fra os.
Koreografien var sine steder aggressiv, når danserne vred sig ind og ud af halmen på gulvet.
Dansk Danseteaters dansere er dygtige og mestrer enhver koreografi, og især Lukas Hartvig-Møller leverede en fantastisk præstation. Som en kludedukke kan han lande på gulvet for straks at folde sig ud igen. Han er virkelig en unik danser.
Det var en dejlig forestilling. Man kunne måske have ønsket sig, at Pontus Lidbergs muntre værk havde afsluttet aftenen, men det er muligvis begrundet i praktik omkring den halm, der strøs ud på gulvet i Ina Christen Johannessens koreografi.
Kompagniet bevæger sig nu ind i et nyt kapitel, når Marina Mascarell overtager roret. Det skal blive spændende at se, hvad hun tilfører Danmarks mest etablerede moderne dansekompagni.
Roaring Twenties
Koreografi: Pontus Lidberg
Scenografi og lysdesign: Raphael Frisenvænge Solholm
Musik: Den Sorte Skole
Kostumedesign: Filippa K Studio
Skrædder: Maria Ipsen
The Hollow Men
Koreografi & visuelt koncept: Ina Christel Johannessen
Lysdesign: Raphael Frisenvænge Solholm
Musik: Tommy Jansen
Kostumedesign: Bregje Van Balen
Skrædder: Maria Ipsen
Dansk Danseteaters dansere medvirker i begge værker: Kristin Bjerkestrand, Lukas Hartvig-Møller, Jessica Lyall, Leticia Silva, Vasco Ventura, Lúa Mayenco Cardenal, Merete Hersvik, Edward Pearce, Ole Kristian Tangen, Bradley Waller
Varighed: 1 time og 30 minutter inkl. pause
Spilleperiode: 18. til 28. januar 2023 – derefter turné