Chunking Express af instruktøren Wong Kar-wai fra 1994 er nyrestaureret og har repremiere i udvalgte danske biografer i september.
Filmen begynder den 30. april 1994 og handler om to betjente, der begge lider af kærestesorg. Den ene betjent med nummer 223 køber sig fattig i dåseananas, som hans ekskæreste holdt meget af. Hans eneste betingelse for købet er, at dåserne har sidste udløbsdato den 1. maj 1994, som er hendes fødselsdag. Den anden betjent henter hver dag den samme slags salat til sin stewardessekæreste. Ejeren af restauranten anbefaler ham at købe noget andet, og to dage senere afleverer hun et afskedsbrev ved disken. I restauranten arbejder en ung pige, der er tiltrukket af betjent nr. 2 og derfor indfinder sig i hans lejlighed og omorganiserer tingene her, mens han ikke er til stede og uden at hun giver sig til kende.
I handlingen optræder også en ung dame med blond paryk, der organiserer kriminalitet i Hongkongs undergrund. Den ananaselskende betjent brænder en anelse varm på hende, indtil hun ret hurtigt uden påviselig grund forsvinder ud af handlingen.
En af de kvindelige personer har også hang til konserves. Hun skifter etiketterne ud på dåserne, så de alle sammen bliver til sardiner ud fra deres udseende.
Det er underligt og til tider sjovt, fordi det hele er så absurd. Der er mennesker overalt i dette mærkeligt kolde kvarter i Hongkong, og personerne er lidt uden personlighed. De to betjente har ikke engang et navn – kun et nummer. Det er bymiljø med mangel på plads og med en overflod af bygninger, og der sweeppanoreres blandt andet i flere af filmens togscener, så alt ender i flimmer.
Filmen indeholder mange dobbeltheder. Der er to kvinder med blonde parykker, der er to mænd, der er politibetjente. To kvinder hedder May, to kvinder bliver stewardesser. Faye og den ene betjent arbejder i et restaurantkøkken. Der er en søgen efter identitet, som ikke lykkes alt for godt. Personerne lider af en mærkelig ensomhed, som når den ene betjent i desperation forsøger at invitere en ny kvinde ud. Han forsøger sig med en masse og ender med at ringe til en pige, han har gået i klasse med for mange år siden og han ikke har snakket med siden. Hun er noget overrasket, da hun er gift og har flere børn. Flere af personerne udøver næsten atropomorfisme, da de tilskriver ting menneskelige træk, så der tales til håndklæder og tøjdyr på en næsten naturlig måde.
Musikken spiller ind i handlingen. Især Mamas and Papas ´California Dreaming´ er grundsangen for den unge Faye, der gerne vil til Californien. Melodierne kører ikke som en uhørt melodi i baggrunden. De bliver spillet af personerne selv, der nynner med og tydeligt er berørte af dem.
Det er bestemt ikke den lettest tilgængelige film, og meget af tiden må man spørge sig selv, om der overhovedet er noget, der giver mening. Det skal dog ikke afholde nogen fra at se denne film noir, for det er mærkeligt på den gode måde.
Chunking Express
Instruktør: Wong Kar-wai
Medvirkende: Principal Cast Brigitte Lin Ching-Hsia, Tony Leung Chiu Wai, Faye Wong, Takeshi Kaneshiro
Sprog: Kantonesisk med danske undertekster
Varighed: 102 minutter.