Drengene fra Dongnu har taget de frynsede, gamle lampeskærme på hovedet, i jagten på ikke bare gråt guld, men på livgivende øjeblikke, hvor drømme, leg og lummerprutter får både lattermuskulaturen og alvorsbatteriet til at brøle.
Det er faktisk alvorlige emner, som de herlige dansedrabanter har grebet fat i. Alderdom, forfald, ensomhed, sorg, savn og ikkemindst døden, der måske, måske ikke kraftfuldt skildres af forestillingens mastodontiske tredje hjul, Petras Lisauskas. Og så tænker man måske: ”Åh, nej! Dans med tungsindigt tema. Ikke igen”. Men Dongnu har en vidunderlig evne til at dreje på knapperne til poesimaskinen og finurlighedsrobotterne, at det hele i sidste ende giver en overraskende, humoristisk og dialektisk lethed.
Et godt eksempel på dette sker i en krampagtig dansesekvens, hvor der det ene øjeblik smukt og velsmurt uddeles øretæver i en kaotisk strøm af knytnæveslag og kung fu-spark, og det andet øjeblik skabes sceniske snapshot-henvisninger til klassisk verdenskunst. Det er i sandhed forbløffende kropsmusik med hyldest til det elitære, men samtidig også dem der ikke forstår sig på andet en primitiv humor med prut i.
Jannik Elkjær og Kristoffer Louis Andrup Pedersen, der sammen danner parret Don og Gnu tager endnu engang røvgardinerne på os alle sammen. Med deres nye forestilling blæser de på, hvad moderne dans er, og gør det på deres egen måde. Ikke mindst, når det kvindelige, danse-syngende modstykke, i skikkelse af Alice Carreri, kryber, Liva Weelsk, helt ind i sindet med sin klare, tonale røst.
I Jagten på det grå guld rejser vi rundt i en legende, eksotiskverden, og ender ensomt dirrende foran Otto Leisners hopla-brøl, hvor virkelighedens blånende skær lover kvit eller dobbelt.
Spilleperiode: På Bora Bora i Århus, den 28. – 30. november 2018. Turné i DK 2019.
Performance og koreografi: Jannik Elkjær, Kristoffer Louis Andrup Pedersen og Petras Lisauskas
Dramaturgi og lys/video: Christoffer Brekne
Medvirkende: Jannik Elkjær, Kristoffer Louis Andrup Pedersen og Petras Lisauskas, Alice Carreri og Nicolai Kornerup.