Datoen for repremieren på ´Drot og Marsk´ på Operaens store scene var ganske særlig. Den faldt lige præcis den 14. januar 2024 kl. 15.00 – det tidspunkt, hvor Hans Majestæt Kong Frederik den X blev udråbt til konge af Statsminister Mette Frederiksen på balkonen på Christiansborg Slot. Det Kongelige Teater viste dette på storskærm efterfulgt af ´Kong Christian stod ved højen mast´ spillet af Det Kongelige Kapel. Det var en meget velklingende oplevelse i modsætning til diverse obskure fortolkninger ved internationale sportsbegivenheder. Og meget rørende oveni – det var svært ikke at lade tårerne trille både ved synet af vores nye konge og ved lyden af nationalsangen. Kasper Holten holdt herefter en veloplagt, velformuleret og vittig tale, hvor han ironiserede over det faktum, at der lige her og nu var repremiere på en dansk opera om et kongemord. Han forsvarede sig med, at operaen var programsat længe før nyheden om den nye konge. Dertil kommer, at operaen ikke er et historisk dokument og endelig og som det vigtigste, at der er tale om kunst, og det er det, der er teatrets berettigelse.
Drot & Marsk i denne opsætning havde premiere i marts 2019, og den var pragtfuld. De fire års pause havde kun modnet den og gjort den om muligt endnu bedre. De fleste af hovedpartierne blev sunget af de samme sangere som i 2019. Dog blev kongens parti sunget af Niels Jørgen Riis. Han gjorde det fantastisk og var præcis så lurvet i kanten, som partiet kræver. Han holder sig ikke for god til at pille ved tjenestepigen Aase, der inderligt falder for den konge, der viser hende opmærksomhed – lige indtil Marsk Stigs hustru kommer på banen.
Johan Reuter stod lysende som Marsk Stig – han har stemme, pondus, farlighed og charme, hvilket bestemt er nødvendigt i den noget barske rolle som kongens drabsmand.
Det var en vidunderlig og historisk dag at opleve en dansk opera på dansk. Alle var velsyngende og i hopla. Musikken er flot og melodisk, og heldigvis er der meget sang til koret. Det er dejligt for dem, men i særdeleshed er det skønt for publikum.
Kapellet var i den grad velspillende. Det er de altid, men med Michael Schønwandt på dirigentpodiet, blev det endnu bedre.
Drot & Marsk var bestemt et gensyn og genhør værd. Den spiller kun til den 2. februar – så vent ikke for længe.
En mere fyldig anmeldelse fra premieren i 2019 kan læses eller genlæses på Kulturtid. https://kulturtid.dk/opera/drot-og-marsk/
Komponist: Peter Heise
Librettist: Christian Richardt
Musikalsk ledelse: Michael Schønwandt
Iscenesættelse: Kasper Holten og Amy Lane
Scenografi: Philipp Fürhofer
Kostumedesign: Anja Vang Kragh
Lysdesign: Jesper Kongshaug
Koreografi: Jo Meredith
Medvirkende: Niels Jørgen Riis, Johan Reuter, Sine Bundgaard, Gert Henning-Jensen, Sofie Elkjær Jensen, Morten Staugaard, Per Bach Nissen, Marcus Birgersson, Lars Bo Ravnbak, Simon Schelling, Tae Jeong Hwang, Liam McNally og Martin Christopher Briody
Det Kongelige Kapel
Koncertmester: Emma Steele
Det Kongelige Operakor
Korsyngemester: Steven Moore
Varighed: 3 timer inkl. en pause.
Spilleperiode: 14. januar til 2. februar 2024
Operaen synges på dansk med engelske overtekster.