Takkelloftet i Operaen danner rammerne for en musikalsk og kulturel aften.
Takkelloftets mørke rum, hvor kun musikanterne er oplyst, tillader publikum at komme helt tæt på musikanterne. Derved kan man som publikum følge næsten hvert et violinstrøg, og hvert nodeblad der vendes. Hvilket er en smuk oplevelse i sig selv.
Første del af aftenen spilles Verklärte Nacht, opus 4 af Arnold Schönberg. Der er 6 strygere på scenen. Emma Steele og Charlotte Rafn på violin. Ida Grøn og Anne Lindeskov på bratsch og Juliane von Hahn og Joel Laakso på Cello. Stykket varer 28 minutter.
Schönbergs musik over digtet af Richard Dehmel ” Weib und Welt” er utrolig smukt og klangskøn.
En nydelse for sjælen at kunne lytte med beundring til dette værk bestående af den klassiske grundskole i kombination med dristig instrumentation. Strygerensemblet formår at vise både deres tekniske kunnen og et fint følelsesmæssigt udtryk. Historien i kærlighedsdigtet kommer smukt frem, og det er næsten tydeligt at ensemblet nyder at spille værket.
Efter en pause på hele 25 minutter kommer moderator Henrik Engelbrecht på scenen sammen med komponisten Hans Abrahamsen, som fortæller om sit værk og hvad han har ønsket at skabe med stykket Schnee. Som er det næste stykke på programmet. Skøn ide at komponisten selv kan fortælle sin historie om stykket, det giver en god stemning i Takkelloftet. Hvis der måske havde været mulighed for et eller to spørgsmål fra publikum, havde det været eminent.
Stykket handler kort sagt om sne og ikke mindst Hans Abrahamsens nostalgiske glæde over det snebelagte Danmark, som han kan huske som barn. Længe har han haft stykker af komponeret musik liggende, men helheden og det at sætte stykkerne sammen til et stykke, har taget Hans Abrahamsen lang tid. Inspireret af H.C. Andersens borg om Snedronningen fandt han endelig melodien og metoden til at sætte stykkerne sammen.
”Abrahamsens fornemmelse for sne” – Schnee er et af Hans Abrahamsens mest opførte værker og dens emne og musikalske ide skal ses som en lille aperitif på hans længe ventede nyskrevne opera Snedronningen. Der den 13. oktober får urpremiere på Den Kongelige Opera. Hans Abrahamsen understreger af flere af takterne og kanoerne i stykket Schnee vil være at finde i operaen Snedronningen. Han ønske med stykket Schnee er at skabe lyden af sne, snefug der falder og ikke mindst børnenes leg i sneen.
Schnee består af 10 kanoer for 9 instrumenter. Stykket varer en time og følgende er med til at formidle stykket. Violin Ida Grøn, Bratsch Juliane von Hahn, cello Helene Navasse, fløjte Rixon Thomas, obo Livio Russi, klarinet Mathias Friis-Hansen, slagtøj Kristoffer Hyldig, Klaver 1 Manuel Esperilla klaver 2.
Schnee er et intelligent komponeret stykke, intenst og simpelt i et og samme. Inspireret af Bach. Hensigten med at skabe snelyden og den knitrende lyd af sne opnås til perfektion. Stykket kredser sig om samme tone og melodi, som sneen betragtes fra forskellige vinkler. Melankolsk, roligt, vedmodigt, nervøst, enkelt og barnligt bevæger stykket Schnee sig frem, tilbage og i en form for stilstand.
Om man kan lide stykket Schnee afhænger meget af den vinkel, man vælger at høre stykket. Hvis man har den vinkel, der hedder intelligent komponering, og brug af toner, takter og anslag til at skabe en nostalgisk sne stemning, vil man være meget fascineret. Hvis vinklen er et ønske om skønklang eller en mere intens stemning, hvor sneen vælter ned, og hvor naturens luner står på spil, vil man være mindre fascineret.
Komponist: Arnold Schönberg og Hans Abrahamsen
Dirigent: Robert Houssart
Medvirkende: Emma Steele og Charlotte Rafn på violin. Ida Grøn og Anne Lindeskov på bratsch og Juliane von Hahn og Joel Laakso på Cello. . Violin Ida Grøn, Bratsch Juliane von Hahn, cello Helene Navasse, fløjte Rixon Thomas, obo Livio Russi, klarinet Mathias Friis-Hansen, slagtøj Kristoffer Hyldig, Klaver 1 Manuel Esperilla klaver 2.