Det Ny Teaters seneste udspil Dance of the Vampires foregår meget passende i en landsby i Transsylvanien. Første akt starter en smule gumpetungt med landsbyboere i storbroget folklore syngende og dansende med hvidløgsranker om halsen, så vampyrerne kan holdes på afstand. I landsbyen bor krovært Chagal og kromutter Rebecca. De har en smuk tjenestepige Magda, som krofatter er liderlig efter, hvilket han til stadighed forfølger. Hjemme har kroværterne også deres yndige datter Sarah, hvis skønhed får mandehjerter til at banke. Hun på sin side har drifter i sig, som hun ikke kan styre. Ind på kroen flytter den forvirrede professor Abronsius og hans unge assistent Alfred, der brænder varm på den unge pige. Professoren vil bare finde sandheden om vampyrer og bekender sig udelukkende til bøger og logik. Sarah drager til skovs og møder greven og drages til ham. Spillet mellem drifter fra vampyrgreven og den ægte kærlighed fra unge Alfred er begyndt.
Musikken er komponeret af Jim Steinman, og især to sange er deciderede ørehængere. Den store kærlighedsduet mellem greven og Sarah, (Bonnie Tylers hit ”Total Eclipse of the heart”) er gennemgående tema, og lidt omskrevet går ”I´d do anything for love”– megahit fra Meat Loaf også igennem forestillingen.
Ensemblet er flot besat af topprofessionelle dansere, der favner vals, showdans og uhygge imens de synger lungerne ud.
Det er et dystert setup med personer, der bliver draget af ”farlige” drifter. Vi skal dog ikke tage det hele for alvorligt, og der er blevet plads til en del morsomheder, blandt andet da kroværten bliver vampyr og trues af et krucifiks og bare griner. ”Det skræmmer ikke mig – jeg er jo jøde”.
Sjov er også Grev Krolocks androgyne homosøn spillet af Anders Bilberg, der jagter den dengsede assistent Alfred, spillet af Søren Torpegaard Lund.
Forestillingen løftes af Peter Jorde som aftenens grummeste vampyr Grev von Krolock. Han er høj, mager og udstråler humoristisk og sexet uhygge. Jorde har både udseende, stemme og udstråling med sig. Hans præstation kommer i den grad indefra, og han giver plads til sin unge medspiller Monica Isa Andersen som Sarah, og kærlighedsduetten mellem dem går smukt igennem.
Kim Hammelsvang er skæg som den nørdede professor, Jesper Asholt udviser selvironi som kroværten, der hverken er tiltrækkende som menneske eller vampyr, og Julie Steincke som tjenestepigen Magda falder da heller ikke for alvor for ham, selv da hun har forladt menneskelivet.
Forestillingen udspiller sig ikke for ingenting på Det Ny Teater. Det er et udstyrsstykke med en imponerende scenografi og lyssætning, hvor mange detaljer er tænkt ind. Flot er det, da det illustreres via et spejl, hvem der er og hvem der ikke er vampyrer. Grevens slot og gravkammer er imponerende og uhyggeligt og en god kulisse for depraveret sang og dans, og med undtagelse af folklorerædslerne er kostumerne smukke og depraverede.
Historien er baseret på Roman Polanskis film ”The Fearless Vampire” fra 1967, hvilket borger for, at der meget sympatisk ikke går for meget sødsuppe i historien.
Måske er det bare sjovere at være vampyr!
Dance of the Vampires på Det Ny Teater
Manuskript og sangtekster: Michael Kunze
Musik og yderligere materiale: Jim Steinman
Orkestrering: Steve Margoshes
Iscenesættelse: Daniel Bohr
Scenografi: Paul Farnsworth
Musikalsk indstudering: Per Engström
Lysdesign: Jason Taylor
Lyddesign: Richard Sharratt
Oversættelse: Karen Hoffmann
Medvirkende: Peter Jorde, Kim Hammelsvang, Monica Isa Andersen, Jesper Asholt, Charlotte Guldberg, Julie Steincke, Henrik Lund, Jonas Suurballe Christensen
Ensemble: Christian Lund, Martin Loft, Søren Torpegaard Lund, Mikkel Hoé Knudsen, Sebastian Harris, Robert Thomsen, James Leece, Anders Bilberg, Paul James Rooney, Linda Fabricius Hultemark, Anne-Mette Riis, Linda Olofsson, Elise Johanne Andersson, Anastasia Stojko, Samira Alm og Andrea Ulvenstål
Varighed: 2 timer og 35 minutter inkl. pause
Spilleperiode: 30. januar til 9. april 2020