Hold nu op hvor er det sjovt. Mozarts kærlighedskomedie daterer sig tilbage til 1786, men der er ikke noget støvet over musikken – tværtimod, og handlingen er tilpas skør til, at man i 2018 kan more sig over alle forviklingerne, der for de flestes vedkommende ender godt til sidst. I 2018 er der dog den lille krølle, at grevinden muligvis tilgiver sin skørtejæger af en grevemand, men hun har samtidig pakket sin kuffert, og om hun vender tilbage er et åbent spørgsmål.
Alle har lyst til alle – lige fra den unge page Cherubino – en herrerolle altid sunget af en kvinde, Kari Dahl Nielsen. Han lyster efter grevinden, der også er lidt glad for ham. Greven vil have alle kvinder og især Susanna, der denne dag skal giftes med sin Figaro. Hun kæmper for ikke at skulle tilbringe en nat med greven før sit giftermål samtidig med at hun hjælper sin frue grevinden med at narre greven. Er du forvirret – bare bliv ved med det. Der er ingen logik, men det er der sjældent i kærlighed.
Palle Knudsen synger Grev Almavivas parti, og han er, udover at være velsyngende, særdeles morsom. Han dukker op i sin kones soveværelse iført håndværkerbælte og motorsav, fordi han vil bryde døren op til det skab, hvor Cherubino gemmer sig. Der blev grinet højt, for genkendeligheden hos mange i publikum over hans fumlerier med det værktøj, han ikke havde styr på, var til at tage og føle på.
Sine Bundgaard er vidunderlig i grevindens parti, og alle smelter ved lyden af hendes store arie.
Alle sangere er utrolige, og så er det oplagt, at der er kælet for personinstruktionen. Det er ikke kun sangere, der kan deres metiér. De kan synge og spille skuespil. Der kræves en del af dem, og de lever alle op til forventningerne.
Musikken er kerneproduktet i opera, og det har instruktøren Elisa Kragerup taget helt bogstaveligt og har sat musikkerne fra Concerto Copenhagen op på scenen, hvor de sidder i en rund pavillon med gardin hele vejen rundt, så man til tider kan lukke ind til dem. Det er dejligt at kunne se de personer, der bidrager med den musikalske vellyd, og kontakten mellem sangere og musikere bliver meget synlig.
Rundt om musikpavillonen kører en karrusel, for scenen er sat i en let lurvet forlystelsespark, der bøjet i neon er FUNFAIR, når begyndelsesbogstavet ikke er faldet ned! Så bliver alt UNFAIR. Der køres i vogne, der flyves i gynger, og en karusselhest på stang spiller herlige roller.
Hele foretagendet er morsomt, veloplagt og gennemmusikalsk. Så køb en billet allerede i dag!!
Instruktør: Elisa Kragerup
Instruktør ved genopsætning: Anne Fugl
Dirigent: Alexis Kossenko
Scenograf: Steffen Aarfing
Kostumedesign: Steffen Aarfing
Koreograf: Signe Fabricius
Lysdesign: Ulrik Gad
Korsyngemester: Steven Moore
Medvirkende: Palle Knudsen, Sine Bundgaard, Sofie Elkjær Jensen, Simon Duus, Kari Dahl Nielsen, Johanne Bock, Mats Almgren, Michael Kristensen, Joel Kyhle, Renate Ekerhovd, Cille Ebling, Mathilde Wallevik, Bo Thomas, Marcus Mohlin
Det Kongelige Operakor
Concerto Copenhagen.
Varighed: 3 ½ time.
Spilleperiode: 15. september til 21. oktober 2018