Helligtrekongers Aften fra 1601, som Grønnegårdsteatret har på programmet denne sommer, er en af William Shakespeares mere melankolske komedier. Der er kærlighed i en syndig forvirring, og så er der misforståelse på misforståelse, som det sig hør og bør hos den gamle digter.
Historiens hovedperson er den yndige Viola, der efter et skibsforlis strander i fantasilandet Illyrien. Hun er ulykkelig, fordi hun er overbevist om, at hendes tvillingebror Sebastian er druknet. Viola klæder sig i en mandsdragt og tager tjeneste hos fyrst Orsino, som hun ret sporenstregs forelsker sig i. Hun kan bare ikke give sig til kende, da hun skal fremstå som en mand. Fyrst Orsino på sin side gør kur til grevinde Olivia, der holder friere ud i strakt arm på grund af sorg over at have mistet sin far og bror i krigen. Hun vågner dog op til kærlighedsdåd, da den alligevel ikke druknede tvillingebror Sebastian dukker op som sendebud for fyrsten. Denne Sebastian kan hun vældig godt lide. Malvolia er grevindens strikse hushovmesterinde, der er genstand for alverdens drillerier fra husets øvrige beboere, der består af en fætter, en yderligere bejler og en tjenestepige.
I Shakespeares oprindelige historie er der både forviklinger og kønsforvirring, når Viola klæder sig ud som mand for at kunne komme i tjeneste hos fyrsten og derudover forveksles med sin tvillingebror Sebastian, og de to søskende i tillæg hver især mener, at den anden er død. Der er forelskelse mellem mænd og kvinder, og der er mænd, der gerne vil kysse med mænd.
Dette til trods har Christoffer Berdal i sin bearbejdelse og iscenesættelse taget skridtet videre og har ændret Malvolios rolle, sædvanligvis spillet af en mand, til Malvolia, spillet af en kvinde. Me Lund har skrevet en underholdende og begavet artikel i programmet om kærligheden i Helligtrekongers Aften og om kønsperspektiver hos Shakespeare. Kønnet er i den grad til debat anno 2019, og det har ofte sin berettigelse. Ann Eleonora Jørgensen er da også skøn i rollen som hushovmesterinden, der er rimeligt træt af drukkenboltene Hr. Tobias Hikke, Olivias fætter og Hr. Andreas Blegnæb, der også bejler til grevinde Olivia, men måske er mere interesseret i tjenestepigen Maria. Hun bliver ligesom sit mandlige modstykke opfordret til at iføre sig gule strømper, men hvor det som hos eksempelvis Søren Sætter Lassens Malvolio på Det Kongelige Teater i 2017 fremstår decideret latterligt, kvindagtigt og ustyrlig morsomt, ser Ann Eleonora Jørgensen faktisk ret smart ud. På den måde falder pointen om at latterlig- og nedgøre hendes karakter noget til jorden. Umiddelbart har Malvolio/lias kønsskifte ikke bidraget til at gøre historien bedre.
Det hele er dog stadig sjov, ballade og Shakespeares smukke sprog, og efter en lidt træg start er der rigeligt med fut i fejemøget fra samtlige medvirkende. Katrine Greis-Rosenthal er yndig som den sky Viola i mandsklæder, Troels Lyby er sjov som den lidt tungtopfattende fyrst Orsino, og Julie Agnete Vang er tilpas tumpet som grevinde Olivia.
Løjerne foregår på Peter Schultz´s kæmpe skibsagtige blå skulptur, og den smelter godt ind i rammen af træer i Designmuseets have. Den fungerer godt, og skuespillerne kan nemt og så vidt ses uhindret flintre ud og ind. Nicholas Nybros kostumer er overdådige, farverige og lige tilpas overlæssede til at understrege historiens craziness.
Det er en skøn tradition, Grønnegårdsteatret har begavet det storkøbenhavnske publikum med helt tilbage fra 1982, og når vejret som på premiereaftenen viser sig fra sin mere elskværdige side til årets premiere, og der kan nydes picnic i haven inden forestillingen begynder, er rammerne på plads på den gode måde.
Helligtrekongers Aften ved Grønnegårdsteatret i Designmuseets have.
Medvirkende: Katrine Greis-Rosenthal, Troels Lyby, Julie Agnete Vang, Niels Ellegaard, Ann Eleonora Jørgensen, Laura Bro, Asbjørn Krogh Nissen, Anton Hjejle, Morten Hauch-Fausbøll, Henrik Lund og Søren Birch Plum
Iscenesættelse og bearbejdelse: Christoffer Berdal
Oversættelse: Niels Brunse
Scenograf: Peter Schultz
Kostumer: Nicholas Nybro
Varighed: 1 time og 40 minutter uden pause
Spilleperiode: 27. juni til 24. august 2019 (med undtagelse af perioden fra 8. til 14. juli)