Forventningerne var høje, da vi satte os til rette i Glassalen i Tivoli til premieren på “Mor og far sidder i grøften”. Og det er ikke uden grund, for når nogle af landets bedste og sjoveste skuespillere slår sig sammen og lægger i ovnen til et brag af et sommershow, der både skal udgøre Tivoli’ svar på årets revy og tilmed markere deres 175 års jubilæum, så må man godt have en vis forventning til niveauet.
Åbningssangens budskab er at vi allesammen skal hygge os og at det bliver en fest i glassalen, og der er faktisk håb for forestillingen, da Mia Lyhne på sin skønne tørre facon stiller spørgsmålstegn ved alt det, som man ikke taler højt om, for eksempel Tivolis elregning.
Der bliver kæmpet på scenen, og man forsøger da også at gennemgå Tivoli’ historie, men desværre formår forestillingen på ingen måde at leve op til forventningerne. Den ene plathed afløser den anden og ærgerligt nok lander de fleste sketches alt for langt under bæltestedet helt blottet for den respekt, som vores gamle forlystelsespark ellers fortjener.
Det er lidt som om, at der er gjort mere ud af at forarge publikum end for at dyrke komikken og det er synd.
Når Kirsten Lehfeldt giver den som ballonmanden, der besøger tissekonen i skikkelse af Mia Lyhne, så er der bestemt små glimt af humor, som vi kender det fra de to skønne skuespillerinder, men teksten er ikke nyskabende for en toiletscene og efterlader mildest talt publikum med en rigtig dårlig smag i munden.
Det sjoveste er helt sikkert når de fire skønne skuespillere giver den i rollerne som de børn, forestillings-plakaten præsenterer. For det er fire virkelig dygtige skuespillere vi har med at gøre, deres timing er god og de kan deres kram, men det hele drukner desværre lidt i de før nævnte platheder.
Peter Frödin har svært ved at få sit publikum med i sin sang om Pjerrot, der får finger – det føles lidt som om, at man har mistet grebet om hvem publikum i Glassalen egentlig er, det er underholdning for laveste fælles nævner. Vi kan flere gange godt se hvor de vil hen med deres jokes og sange, men vi savner mere dybde.
Det kunne virkelig være blevet godt, så det er klart, at vi er ærgerlige over, at der ikke er gjort mere for at pudse materialet af og pakke det ind i lidt mere værdighed.
Spiller til 22. juli 2018
Instruktør: Niclas Bendixen
Medvirkende: Anders W. Berthelsen, Kirsten lehfeldt, Mia Lyhne & Peter Frödin.