Hun har ordet og pennen i sin magt, så de fleste af os må måbe – lidt (eller meget) misundeligt. Majbrit Hjelmsbo har med sin anmeldelsessamling ´Set sådan! Et dansehistorisk vue 1990-1994´ barslet med første bind af i alt seks, hvor hun dækker årene 1990 til og med 2020.

Majbrit Hjelmsbo behøver i dansekredse ingen nærmere introduktion, men alligevel. Hun er oprindeligt bibliotekar og er desuden uddannet på Dansens Æstetik og Historie på Københavns Universitet. Hun har skrevet om dans i Kristeligt Dagblad, Tidsskriftet ´Teater Et´, ´Dancing Times´ i London og har siden 1995 været balletanmelder ved ´Weekendavisen´. Så er det på plads.

Læseren bliver i første bind forkælet med artikler fra ´Kristeligt Dagblad´ og ´Teater Et´ med en enkelt afstikker på engelsk i ´Dancing Times`.

Bogen indledes meget pædagogisk med to oversigtsartikler over dansen i Danmark. Første artikel er ganske personlig og fortæller om forfatterens egen tilgang og møde med dansen. Den anden giver overblikket mere generelt. Det kan kun anbefales at læse disse artikler grundigt. De henvender sig både til dem, der i forvejen har et godt kendskab til dans og ballet, men er også glimrende til at give en indføring til dem, der måske ikke er så velbevandrede.

Herefter begynder perlerækken af ikke kun anmeldelser, men også enkelte foromtaler, portrætter af dansere, nekrologer, omtale af legatmodtagere, boganmeldelser, interviews, udnævnelser af dansere og en enkel kronik, ligesom der er små noter fra ´Teater Et´ – benævnt ´Kort Nyt´. Geografisk kommer Hjelmsbo godt omkring i det ganske land og på alskens forskellige scener. Udlandet går ikke ram forbi, da adskillige udenlandske gæstespil fra noget nær hele Verden får ord med på vejen. Der er anmeldelser af ´Images of Africa´ (festival 1991, 1993 og 1996) og ´Dancin City` (festival med start 1990). Det er interessant læsning, og man kan kun være imponeret over, hvad der blev stablet på benene fra både den moderne dansescene og autentisk dans. Her afslører sproget dog, at vi er noget tilbage i tiden. Hjelmsbo bruger flere steder et ord om personer af afrikansk oprindelse, som bestemt ikke bruges mere. Her kunne man have ønsket en note om, at det var en anden tid. Det skurrer i ørene i dag.

Den moderne dans under enhver form interesserer Hjelmsbo, og det er fint, for den er ofte blevet behandlet stedmoderligt. Nu er chancen her for at få et overblik – også om uddannelse af danske dansere og den spæde start på det, der blev til ´Skolen for moderne dans´.

Det Kongelige Teater og balletten her fylder imidlertid også. Nye balletter blandt andet Flemming Flindts `Caroline Mathilde´ omtales indgående, og de dansere der var på deres højde i denne periode, bliver flittigt omtalt. Det gælder blandt mange flere Yuri Possokhov, Lloyd Riggins, Johan Kobborg, Caroline Cavallo – alle vidunderlige dansere, der bringer minder frem.

I en årrække bragte ´Danmarks Radio´ mange balletter på TV. Man var privilegeret med Thomas Grimm, der lavede adskillige højt besungne optagelser af ballet til mediet. Hjelmsbo har anmeldt disse, og det er virkelig historie, for det ses ikke mere – hverken produktion til fjernsyn endsige anmeldelse af dem, måtte de blive produceret.

Perioden mellem 1990 og 1994 var i det hele taget anmeldelsesmæssigt ganske anderledes end i 2024. I den tid var der spalteplads i aviserne til anmeldelser, og virkelig meget blev anmeldt. Man havde den luksus at kunne læse om første- og andet holdet, når en ny balletforestilling havde haft premiere. Den går ikke i dag – man er heldig, hvis premieren i det hele taget får spalteplads.

Anmeldelsessamlingen rammer uimodsagt et nichepublikum. Den henvender sig til ligesindede fagfolk og til alle, der intensivt holder af ballet og moderne dans. Derudover bør den i hvert fald i nedslag være pensum for dansere og andre studerende på diverse uddannelser.

For alle, der har fulgt dansen i mange år, er bogen derudover en tur ned ad ”memory lane”. Der er dansere, der kommer på nethinden og minder en om dejlige oplevelser fra scenen. Man husker oplevelser på Kongens Nytorv, Dansescenen, Tivolis Koncertsal og flere alternative steder. Det kan så igen minde en om, at for pokker – der var en del, man missede. Tilbageblikket giver også læseren lejlighed til at fundere over, hvor mange der stadig er aktive i danseverdenen efter så mange år. Nogle hænger stadig ved som dansere, koreografer eller andet, mens andre har fundet en helt anden vej efter dansen.

Bogen er hæftet og ikke i stift bind, hvilket er en fordel, for det er en tung sag. Den har et smukt layout med prisværdigt mange billeder af dansere fra nær og fjern.

Vi glæder os til de resterende fem bind!!

Set sådan! Et dansehistorisk vue 1990-1994. En anmeldelsessamling af Majbrit Hjelmsbo

Forlag: Forlaget Ravnerock

Sideantal: 318

Udgivelsesdato: 28. august 2024

Isbn: 9 788794 173551