København Dansers seneste udspil var GöteborgOperans Danskompanis besøg i Operaen med Alexander Ekmans værk ´Hammer´ fra 2022 med musik af Mikael Karlsson og kostumer skabt af danske Henrik Vibskov.

Kompagniets 38 dansere kommer fra 20 forskellige lande, og det er da også tydeligt, at mange etniciteter er repræsenteret. De har dog en ting tilfælles – nemlig at de er fremragende dansere.

Scenen henlå i mørke med en halvcirkel af ”sten”, der markerede en mur. En mand gjorde sin entre med en stor rød hammer, der blev hængt op på bagscenen. Hele kompagniet sprang derefter ind – alle iført beige todelt undertøj. I en samlet formation fulgte en imponerende unison koreografi, hvor danserne i perioder sad på gulvet og bevægede deres arme i pendulfart med en næsten robotagtig præcision. Som modpol til gruppen kom blonde Mikaela Kelly på scenen iført en undersmuk blomstret kjole.

Scenen skiftede til, at alle dansere var iført forskellige kostumer. De var farvestrålende, flotte, skøre og havde en oplagt ung vibe.

Værket er en collage af stemninger, der fører tilskueren tilbage til 80-ernes eufori, før AIDS for alvor tog fat, over Goth og helt op til vor tid med hæsblæsende talk-shows og selviscenesættelse.

Et af forestillingens helt store højdepunkter var, at danserne som sidste indslag før pausen kom ud blandt publikum. Vi så det komme, da hele rækken af danserne bevægede sig tæt på scenekanten og tog bestik af os ude på rækkerne. Herefter rørte de ikke gulvet, men klatrede fra stoleryg til stoleryg. Normalt er og bør mobiltelefoner befinde sig i tasken og være slukket under en teaterforestilling, men der findes undtagelser. En af disse åbenbarede sig her, for danserne var bogstaveligt i øjenhøjde med sit publikum. De flirtede, tog selfies med dem, der spurgte, samtidig med at de dansede på armlænene. Tit opstår der en let akavet stemning, når publikum uden varsel bliver inddraget. Det skete ikke her. Vi havde alle en fest!

Efter pausen var alle dansere iført sort og havde sorte plateau-støvler på. De sad på store firkantede kasser og trampede igennem. Der var mindelser til Monty Pytons gakkede gangarter, mens danserne lige dele gav en f…finger og opførte sig som hunde. Der blev kastet rundt med ”stenene”, når de ikke blev brugt som trædesten.

I et andet indslag var alle iført hvide og blå kunstige pelse, mens de med seriøst iøjnefaldende make-up førte sig frem i TV. Her demonstrerede flere dansere, at de også havde talens brug, når de styrede slagets gang. Der var noget uhyggeligt over det muntre set-up, da flere af danserne var lukket inde i noget, der måtte karakteriseres som en forvokset vaskemaskine. Ingen hørte eller så dem.

Værket endte dansant og musikalsk, og igen var publikum med. Man forlod salen næsten dansende og drømte sig til den nærmeste klub, hvor dansen kunne blive ved resten af natten.

Ulrik Birkkjær og Thomas Mieth har bidraget med endnu en fantastisk forestilling med `København Danser´. Vi kan glæde os til 2025, hvor Tanztheater Wuppertal kommer til Gamle Scene med værket ´Kontakthof´ af Pina Bausch.

,

Hammer

Koreograf, iscenesætter og scenograf: Alexander Ekman

Musik: Mikael Karlsson

Kostumer: Henrik Vibskov

Medvirkende: GöteborgsOperaens Danskompani

Varighed: 2 timer inkl. pause

Spilleperiode: 12. og 13. juni 2024