Mange ord, referencer og et plot, der fortaber sig i det uvisse, er en tung cocktail, hvor publikums interesse i den grad udfordres. Man sidder tilbage med en mærkelig tom fornemmelse af at have været der forgæves. Hvor vil den prisbelønnede forfatter hen med denne fortælling? Skal vi selv tolke os frem til vores helt egen version?

Scenen er sat i noget, der kunne være Edens have, hvilket understreges af Ditte Marie Tygesens fine scenografi. Temaet er sandsynligvis det urgamle og stadigt gyldige samspil eller mangel på samme mellem kvinde og mand. Vi kender ikke kvinden og mandens relation til hinanden, men deres sommerdialog foregår dog inden for visse rammer, for der er tilsyneladende aftalt nogle spilleregler, hvor det for eksempel er forbudt at svare med ja eller nej. Vi kender heller ikke årsagen til, at de har sat hinanden stævne på en højsommerdag i en have et sted, men tankerne ledes uvægerligt hen mod Adam og Eva. Kvinden i sine luftige sommerklæder er den lidenskabelige, der let lader sig forføre og tager for sig af livet, mens manden klædt i lidt mørkere tøj forbliver siddende i sin havestol, mens han reflekterer over naturen og dens liv.

Stykket er rigt på ord, og det virker undertiden som om, forfatteren har villet alt for meget på én gang, så resultatet minder om opremsning. Camilla Gjelstrup formår, dette til trods, at give sin karakter lidenskab, når hun beretter om alle sine mandlige bekendtskaber – hun er sårbar og sensuel på en gang. I modsætning til manden bevæger kvinden sig en del mere rundt på scenen, hvilket giver lidt mere at arbejde med som skuespiller.

Martin Ringsmose spiller den udadvendte kvindes diametrale modsætning. Hans karakter er indadvendt, bitter og opgivende. Ordrigdommen og den næsten ubevægelige rolle er en udfordring af de store, og der skal virkelig arbejdes for at give karakteren bare en snert af dynamik.

Stykkets ret begrænsede dynamik sætter publikums tålmodighed på en hård prøve – det bliver hurtigt meget tale og næsten ingen handling – og man efterlades med en lyst til at puffe lidt til skuespillerne, så der kan komme skred i den.

Det er et stort sats, at Aalborg teater vælger at live streame et ret tungt teaterstykke, men stykket blev alligevel fulgt af mellem 1400 og 2100 og nåede dermed ud til mange. En anden fordel ved live streaming er, at det er muligt bedre at se skuespillernes mimik, hvilket bidrager afgørende i forbindelse med denne genre. Ulempen må siges at være den manglende intimitet, som muligvis kunne have gjort stykket lettere fordøjeligt.

Anmeldt ved streaming-premieren den 30. januar 2021

Medvirkende: Camilla Gjelstrup og Martin Ringsmose

Forfatter: Peter Handke

Dramatiker: Jens Christian Lauenstein Led

Instruktør: Hans Henriksen

Scenograf: Ditte Marie Tygesen