Hvordan ville en stumfilm se ud anno 2019? Ja nok cirka lige som Odense Teater og Nørrebro Teater fortolker det, når de spiller Charlie Chaplins ”Diktatoren”; med et skønt og elskeligt cast, dygtig stuntkoordination og en masse fantastiske og underholdende lydeffekter. Lyder det lidt som opskriften på noget, du har set før, så tager du fejl. ”Diktatoren” med empatiske Olaf Johannesen i hovedrollen atter engang er nemlig ikke noget du har set før medmindre du kiggede forbi Nørrebro Teater i 2017. Forestillingen har alt det, stumfilmene også havde og endda med stor respekt for universet og de dengang begrænsede virkemidler og effekter.

Da forestillingen blev opsat på Nørrebro Teater i 2017 var det med Olaf Johannesen og et dygtigt cast på scenen. Denne gang er hele castet på nær Johannesen skiftet ud, og selvom holdet dengang var en succes, så er forestillingen på ingen måde blevet dårlige af at holdet nu består af ensemble fra Odense Teater og den vanvittig talentfulde musiker Olivier Antunes.

I landet Tomasen bor den jødiske barber, der efter hjemvendelse fra 1. Verdenskrig forsøger at genetablere sin barberforretning, men i stedet drages ind i oprøret mod værnemagten og jagten på jøderne. Samtidig styrer Hynkel landet med hård hånd som landets diktator. Begge roller spilles af Olaf Johannesen, der er Chaplin fra det øjeblik, han træder ind på scenen. Johannesen går og står som Chaplin og tilfører karaktererne humor og eftertænksomhed. Han ejer scenen fra første gang han sætter sin fod på den, men giver alligevel plads til det øvrige cast og har et fantastisk samspil med hver enkelt. Hans bevægelser er så nøje koordineret og indøvet, at man flere gange når at overveje, om det egentlig var meningen, at han skulle falde, eller om der rent var faktisk var tale om et uheld.

Johannesen spiller blandt andet over for en af Odense Teaters helt egne skønheder, Natalí Vallespir Sand, der blandt andet spiller den jødiske pige Hannah, der forsøger at gøre modstand mod værnemagten, og som forelsker sig i barberen. Vallespir Sand er altid en fornøjelse på en scene, hun synger som en drøm og spiller sine karakterer med stor perfektion.

Forestillingen bindes sammen af Jesper Hyldegaard som blandt andet spiller fortælleren, men stor lune og humor guider han publikum igennem historien og er en uundværlig del af castet og hele fortællingen.

Som altid er det et stærkt cast, når Odense Teater sammensætter holdet bag en forestilling. Anders Gjellerup Koch, Mathias Sprogøe Fletting og Joakim Lind Tranberg er en fast bestanddel af forestillingerne, og alle tre herrer gør et fantastisk arbejde som blandt andet General Heering og Hr. Mann – og hvem havde troet at de kunne spille henholdsvis cello og harmonika?

Sammen med musikeren Olivier Antunes sørger hver enkelt musiker for det musiske og meget essentielle lydspor til forestillingen. I stedet for at have indspillet musikken, har man nemlig valgt at holde sig helt i tråd med stumfilmenes univers og laver alle lydene, mens de skal foregå, dette via potter og pander, fløjter, flasker og hvad, der ellers kan fremkalde den rigtige effekt, mens det hele akkompagneres af Olivier, der som en anden pianist i kinorama, spiller på klaveret med lethed, mens han samtidig sørger for en masse andre lyde. Netop denne ide er med til at gøre forestillingen, til det den er – flere gange glemmer man oven i købet skuespillerne på scenen og fascineres i stedet af lydene og hvordan, de laves. Dette udgør sammen med den rå, opfindsomme og imponerende scenografi rammerne omkring forestillingen.

Nørrebro Teater og Odense Teater har for alvor formået at skabe en samarbejde, der holder 100 procent. Var du vild med forestillingen i København, så bør du uden tvivl give dig selv oplevelsen igen, der om muligt er blevet endnu bedre.

Forestillingen spiller på Odense- og Aalborg Teater i perioden 11. april til 15. juni 2019

Medvirkende:

Olaf Johannesen, Natalí Vallespir Sand, Jesper Hyldegaard, Anders Gjellerup Koch, Peter Zandersen, Benjamin Kitter, Peder Dahlgaard, Mathias Sprogøe Fletting, Joakim Lind Tranberg

Instruktør: Nikolaj Cederholm

Pianist og arrangør: Olivier Antunes

Scenografi: Kim Witzel

Kostumer: Line Bech

Koreografi: Anja Gaardbo