5 stjerner

En Spions Bekendelser er filmatiseringen af Jennie Rooneys bog Red Joan fra 2013. Bogen er inspireret af virkelighedens Melita Norwood, der var spion og gennem en årrække udleverede hemmeligheder til KGB, som herefter gjorde russerne i stand til at lave en kopi af den engelske atombombe. 

Filmen starter ved slutningen, da Joan Stanley som gammel dame bliver arresteret af MI5 under anklage for at være spion. Under forhørene tænker Joan tilbage på sin ungdom. 

Historien tager herefter publikum tilbage til universitetet i Cambridge, hvor den purunge Joan studerer fysik i 1930-erne. Hun møder den jødiske Sonya og hendes fætter Leo, der er russisk sabotør. Hun forelsker sig hovedkulds i ham. Joan får job i et tophemmeligt atomforskningscenter, og Leo prøver gang på gang at få hende til at spionere. Hun står imod indtil bomben smides over Hiroshima, og det viser sig at være forholdsvis let for hende at smugle tegninger ud fra sin arbejdsplads. Der er ingen, der stiller spørgsmål ved den unge kvinde – man lægger nærmest ikke mærke til hende, og således bliver filmen også et hip til, at mænds arrogance indimellem kan gøre dem blinde. 

Joan Stanley er en intelligent kvinde og har sine meningers mod, samtidig med at forelskelse i både Leo og senere hendes chef Max sætter hendes principper på prøve. Samtidig er hun ikke bleg for at afpresse personer, hun har kendt i mange år, når det gælder. Hun er skam alsidig. 

Sophie Cookson er sød som den unge Joan Stanley, og hendes fremstilling af den intelligente, men også naive unge akademiker, der mener, at videnskab skal være ren og apolitisk, er troværdig. Tom Hughes har præcis en flabethed, der får en til at forstå, hvad Joan falder for. Stephen Campbell Moore er sød som den ulykkeligt gifte videnskabsmand, der ikke kan stå for sin unge, dygtige assistens.

Filmens lysende stjerne er dog Dame Judi Dench, der i en alder af 85 år stadig er i fuld skuespillervigør. Hendes mimik som den chokerede Joan, der gennem hele sit voksne liv har båret på en hemmelighed, hendes søn intet kendskab har haft til, er betagende. 

Filmen stiller mange etiske spørgsmål og opstiller dilemmaer, men tager ikke stilling. Joan Stanley påtager sig et stort (og strafbart) ansvar ved at virke som spion. Om det er ok at tage loven i egen hånd, fordi udlevering af statshemmeligheder ikke er et at stjæle, men at dele, må publikum selv tænke over. Konkluderes kan det dog, at ikke alt er enten sort eller hvidt, men mere nuanceret.