Cinemateket viser i august og september en række film fra statens arkiv. Graver man ned i kasserne, vælter det frem med race- og kønsstereotyper, etnocentriske repræsentationer af ‘udanskere’, særligt grønlændere og folk fra ‘varme lande’. Masser af kampagnefilm udskammer den dovne sofavælger, oplysningsfilm for husmoderskoler fremstiller unge kvinder som tumpedumme finker, for hvem en solid omgang oplæring i hjemkundskab er den eneste vej til et lykkeligt ægteskab, mens ægtemændene resigneret ryster på hovedet, godt gemt bag dagens avis.

Disse film er en forbindelse til vor fælles fortid, som Cinemateket, Statens Filmcentral og FIlminstituttet mener, bør forblive intakt. Derfor sættes de ikke politisk ukorrekte film tilbage på arkivhylderne. Og de skal sættes til debat – og også sættes til fri afbenyttelse på nettet via streaming-sitet DanmarkPaaFilm.dk. I august og september kan man opleve flere af filmene på det store lærred, introduceret med debat om vores nationale kulturarv, der ses i et temmelig grelt lys.

En af filmene er den Oscar-nominerede danske dramadokumentar “Hvor bjergene sejler” fra 1955. Den skildrer livet på et udsted i Grønland. Vi følger en familie, der bor i en tørvehytte og lever af sælfangst. Moderen har tuberkulose og er døende. Mikisoq på 10 år er også inficeret. Faderen får sværere og sværere ved at fange sæler på grund af stigende havtemperaturer. Moderniseringen af ​​det grønlandske samfund opleves gennem Mikisoqs forbavselse, da han indlægges på hospitalet i Jakobshavn og for første gang ser biler, skibe, stenhuse og butikker. Efter Mikisoq er blevet tuberkolosefri, flytter familien til byen, men forlader den gamle bedstefar i udstedet.

Filmen blev produceret af Ministeriernes Filmudvalg og blev distribueret til flere lande, herunder USA. Målet var at vise Danmarks indsats for at forbedre forholdene på verdens største ø. Grønlændere fremstilles nedladende med fokus på tradition fremfor udvikling. Det er i høj grad en film om kolonimagten, der bringer ’civilisationen’ til Grønland.

“Hvor bjergene sejler” blev i Cinemateket introduceret blandt andre klip med fremstillinger af det grønlandske folk. Hvad er det for blikke, der har defineret danskernes opfattelse af Grønland i en historisk kontekst? Hvad ser vi, og hvad ser vi ikke? Hvem kommer til orde, og hvem har magten over fremstillingen. Det var ikke grønlænderne selv, kan det afsløres her.  Lisbeth Valgreen, cand.mag. i arktiske studier, forfatter og tidligere arkivchef ved Arktisk Institut, diskuterede repræsentationer af Grønland i statens film med Lisbeth Richter Larsen, redaktør af Danmark på film. Og det må i den grad fastslås at repræsentationen i filmarkivet sejler, lige så meget som bjergene i den 64 år gamle film.

Idéen er fantastisk. Det er vigtigt at bevare og kritisere en negativ kulturarv fremfor bare at slette den og lade som ingenting. Det er pinefuldt at bevidne nogle af disse film, som har været anset for objektive og for at være god smag. Racismen, sexismen m.m. kan vi ikke løbe fra – og derfor bliver disse strukturer nu sat under lup i Cinemateket. Der blev dog holdt igen på kritikken, da det lod til at være vigtigere at folk skulle trække på smilebåndet end at mærke den smertelige fortid, og derfor lever udøvelsen ikke helt op til idéen om debat, men bliver mere til underholdning. Det ændrer dog ikke på, at det er en guldgrube af vigtig information om vores kulturarv, som kan findes på Cinemateket i disse måneder.

Instruktør Bjarne Henning-Jense

Dokumentar, 1955

Det politisk ukorrekte / film- og debatrække

Sted: Cinemateket, Gothersgade 55, Kbh K

Tid: 5. august 2019 – 29. september 2019