E.T.A. Hoffmanns eventyr fra 1816 om Nøddeknækkeren og Musekongen har gennem tiden været genstand for utallige fortolkninger især som mange balletkompagniers foretrukne juleforestilling med udgangspunkt i Marius Petipas ballet fra 1892 med libretto af Alexander Dumas og med vidunderlig og udødelig musik af Tchaikovsky.

Disney er gået sin egen vej og har skabt en historie om lille Clara, der er den mellemste af tre søskende i familien Stahlbaum. Claras mor er død, og det er første jul, familien skal holde uden hende. Claras far virker fjern, men prøver at få stablet juletræ og gaver på benene. Juleaftensdag giver han Clara et sølvæg fra hendes afdøde mor, men ægget mangler en nøgle, og den sætter Clara sig for at finde.

Familien er inviteret til julefest hos Claras gudfar Drosselmeier, som i denne historie er en let pudsig opfindertype, Morgan Freeman, som Clara føler sig sært forbundet med. Da julegaverne skal deles ud til det store juleselskab, følger Clara en snor, der fører hende til en parallelverden med hele fire riger, Sneflokkeland, Blomsterland, Snoldeland og det uhyggelige fjerde kongerige. I denne verden stifter hun bekendtskab med sukkerfeen, Mor Rød, en masse mus og en hær af tinsoldater, og her leder hun efter den vigtige nøgle. Samtidig bliver Clara let uforvarende blandet ind i svære magtkampe mellem den engelsøde sukkerfé, spillet af Keira Knightley og Mor Rød, spillet af Hellen Mirren. Med sig som sin tro væbner, har hun Nøddeknækkerkaptajnen, Hoffman (Jayden Fowora-Knight).

Der er specialeffekter, der vil noget, og både musehær og soldater er uhyggelige (på den hyggelige måde). Det er flot, det er farverigt, og det er for meget, som det skal være, når man befinder sig i Disneys univers.

Mackenzie Foy er kær som den purunge pige, der befinder sig mellem barndom og voksenlivet. Hun savner sin mor og er lidt fortabt og uden sikker identitet.  Keira Knightley er skøn som den sukkerfe, der ikke har helt rent mel i posen. Hellen Mirren er herlig som den lidt skæve Mor Rød, og Morgan Freeman spiller langt hen ad vejen sig selv som Drosselmeier.

Der er kælet for alle detaljer. Kostumerne er fantasifulde og farverige, effekterne i fantasilandene er skønne, og endelig kører Tchaikovskys musik som et smukt lydbånd til handlingen. Den bliver man aldrig træt af.

Disney har forvandlet Clara til en selvstændig pige, der kan tage styringen og i øvrigt kan uddanne sig til ingeniør, når hun bliver stor, hvis det er det, hun har lyst til. Hun behøver ikke en drømmeprins for at klare sig, selv om hun har et godt øje til Nøddeknækkerkaptajnen. Drosselmeierog Nøddeknækkerkaptajn er sorte lige som ballerinaen i dansesekvenserne er det. Sjovt er det også, at det ikke er skønhed, der vinder i denne omgang. Disney er på mange måder kommet op i dette millennium, selv om handlingen foregår i Victoriatiden. Piger kan selv, og ikke alle er kridhvide. Det er forfriskende, men også ret tydeligt, hvilket signal om politisk korrekthed Disney sender.

Det er svært at sige Nøddeknækkeren uden også at sige ballet, og heldigvis byder filmen på flere sekvenser med ballerinaen og hendes prins. De bliver danset fantastisk af Misty Copeland og Sergei Polunin. De bedste, helt utrolige scener danses ved rulleteksterne, så bliv endelig i salen, til filmen er helt færdig.

Filmen henvender sig oplagt for familien med børn over 7 år, der gerne vil se en eventyrlig og flot familiejulefilm.

 

 

Dansk titel: Nøddeknækkeren og de fire kongeriger

Original titel: The Nutcracker and the Four Realms

Instruktør: Lasse Hallström

Medvirkende: Mackenzie Foy, Morgan Freeman, Jayden Fowora-Knight, Hellen Mirren, Keira Knightley, Misty Copeland, Sergei Polunin m.fl.

Premieredato: 1. november 2018

Genre: Familie, eventyr, fantasy

Censur: Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år.

Spilletid: 99 minutter