Grand Teatret har som en lille appetitvækker haft spanske Pedro Almodóvars film fra 2020 ´The Human Voice´ baseret på et skuespil af Jean Cocteau på programmet. Nu er der imidlertid premiere på Pedro Almodóvars helt nye film ´Parallelle Mødre´ med hans muse Penélope Cruz i rollen som den modne kvinde fotografen Janis overfor purunge Milena Smit, der er Ana.

De to møder hinanden på fødegangen. Fælles for dem er, at deres graviditet ikke er planlagt, og at de er alene om at få deres barn. Janis glæder sig til at blive mor, mens Ana derimod er skrækslagen. Det har hun god grund til, for hendes far smed hende ud, da han fandt ud af, hun var gravid, og moderen, som hun er flyttet ind til, har travlt med sin skuespillerkarriere.  

Filmens ene spor er de to kvinders relation, der trods deres forskel i både livssituation og alder bliver tæt. Det andet spor følger Janis´ søgen efter sine rødder. Hun ønsker at få undersøgt og åbnet en massegrav, hvor hendes bedstefar angiveligt skulle ligge efter at være blevet hentet og skudt af fascisterne ligesom mange andre mænd fra hendes landsby. Hun kommer i kontakt med den retsmedicinske antropolog Arturo, spillet af Israel Elejalde, der hjælper hende med at skaffe penge til projektet og med i sidste ende at udføre det. En del sympati er der bestemt også mellem de to.

Begge historier er intense. Den politiske om massegravene kører som en dyster undertone hele filmen igennem, mens melodramaet om de to mødre er i centrum, ligesom kvinderne er det. Der er de to nybagte mødre og Anas mor, imponerende spillet af Aitana Sánches Gijon, som nok virker overfladisk i forhold til sin datter, men som også har haft sine vanskeligheder.

Milena Smit er vidunderlig som den spædlemmede Ana. Hun er på en gang så skrøbelig og ung, at man er bange for, at hun knækker. Samtidig er hun overraskende moden og påtager sig rollen som mor som noget helt naturligt.

Stjernen over dem alle er dog Penélope Cruz, der nu for ottende gang er med i en film af Pedro Almodóvar. Ikke alene er hun skræmmende smuk. Hun er også intens i rollen som fotografen Janis. Hun beskriver hendes integritet i alle livets forhold, så man tror på hende i relationen til både Ana, Arturo og menneskene i hendes hjemby.

Som ofte hos Pedro Almodóvar er alt interiør lækkert og smagfuldt, og man har bare lyst til at flytte ind både hos Janis og Anas mor. Boligerne er gennemført smagfulde og farverige, og ikke en teske ligger forkert, hvilket især er imponerende hos Janis, der både har fuldtidsarbejde og et lille barn.

Det er godt, at så mørkt et kapitel som massegrave under den spanske borgerkrig bliver taget under behandling af så prestigefyldt en spansk instruktør som Pedro Almodóvar. Godt at han bruger sin fasttømrede platform til at sætte fokus på den skamplet.

Historien er rystende og spændende både på det nutidige og historiske plan
 
 
Parallelle Mødre – premiere den 3. marts 2022
Instruktion og manuskript Pedro Almodóvar
Medvirkende: Penélope Cruz, Milena Smit, Rossy de Palma, Julieta Serrano, Israel Elejalde
Varighed: 2 timer og 3 minutter