I ”Transit” lægges der ud med et filmisk univers, som kan foregå under 2.Verdenskrig. Vi møder Georg, som er flygtning eller i hvert fald én, som gemmer sig, for hvad får vi ikke at vide.
På en bar i Paris mødes Georg med en ven. De planlægger at flygte. Georg modtager to breve fra vennen, som han skal tage med og aflevere til en kendt forfatter. Det ene brev er skrevet af hustruen til forfatteren, hvor hun kæmper med sig selv, om hun ønsker ham tilbage. Det andet brev indeholder et visum til Mexico udstedet i forfatterens navn. George tager hen til forfatterens bolig, og dernæst vælger George at overtage forfatterens identitet og drager mod havnebyen Marseille.
Det filmiske univers skifter nu til et fascinerede og forvirrende paradoks. Vi følger flere personer i Marseille, der enten gemmer sig, er gået i stå eller ønsker at drage videre. Tiden er pludselig en anden. Historien beskrives som et åbent sår, hvor personernes indre dramaer udspiller sig. Som publikum drages man ind i personernes liv, deres liv vikles dog aldrig rigtigt ind i hinandens. Men der er en meningsløshed, en kamp for overlevelse, et mindre kærlighedsdrama opstår også, da kvinden Marie viser sig til at være hustruen til den forfatter, hvis navn og identitet Georg har påtaget sig.
Instruktøren Christian Petzold har for længst markeret sig som en af nyere tids tyske films mest interessante instruktør. Og med filmen ”Transit” skaber han en nyere moderne fortælling, med flere referencer til det overfladiske, det kolde, det meningsløse, folk der begår selvmord, dør eller bliver revet bort fra deres familie, mens naboerne vender deres blinde side til. Skam præger byen, og flygtningene virker uvelkomne i byen, i stedet bliver de set som en mulig indtægtskilde, når de bliver fremvist regninger på hotelovernatninger, der er afsindigt høje. Ægte og falske dokumenter florerer, et måltid mad eller mangel på samme, de rette dokumenter eller mangle på samme er alle nuancer i ”Transit”, der skaber en helt speciel udefinerbar og tidløs stemning.
”Transit” er en seværdig film, men på skrift folder den sig mere ud, end under selve filmen. Forvirringen overtager det fascinerende, og skift i tid, miljø, synsvinkel og ikke mindst referencerne til nutidens flygtningestrømme, der kæmper om at få visa til bådene, der skal bringe dem videre, tager publikum på en udefineret rejse uden et holdepunkt. Der hvor ” Transit er bedst er næsten efter filmen, hvor man reflekterer over den rejse, den process, man har været igennem, først der folder filmen ” Transit” sig ud. ”Transit” er bestemt en film, der kan ses flere gange. Derfor giver vi her Kulturtid.dk 5 store stjerner til filmen ” Transit”
Medvirkende: Franz Rogowski, Paula Beer, Godehard Giesee, Barbara Auer, Matthias Brandt, Lilien Batman.
Instruktør: Christian Petzold
Klip: Bettina Böhler
Originalmusik: Stefan Will
Manuskript: Anna Seghers
Længde: 101 minutter
Land: Tyskland og Frankrig/2018